Sociale Media

Sociale media of de Engelse benaming  social media is zeer populair ook in Vlaanderen. Het is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerken zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden.

Wat is sociale media

Social media is de verzamelnaam van enkele online communicatie kanalen gewijd aan input, interactie, content-sharing en samenwerking. Websites en applicaties zijn gewijd aan forums,  sociale netwerken, social bookmarking, sociale curatie en wiki’s zijn tussen de verschillende vormen van sociale media.

Hier zijn enkele prominente voorbeelden van sociale media:

  • Facebook is een populaire gratis social netwerk website waarmee geregistreerde gebruikers een profiel kunnen aanmaken, foto’s en video’s kunnen uploaden, berichten sturen en in contact komen met vrienden, familie en collega’s. Volgens de statistieken in Belgie brengen internetgebruikers meer  tijd door op Facebook dan elke andere website.
  • Twitter is een gratis blogservice waarmee geregistreerde leden korte berichten genoemd tweets kunnen versturen. Twitter leden kunnen tweets versturen  en tweets volgen van andere gebruikers met behulp van meerdere platforms en apparaten.
  • Google+ (uitgesproken Google plus) is een sociaal netwerk project van Google, die draait op Google-technologie en die door Google wordt beheerd en uitgebaat. Er zijn meer dan 500 miljoen mensen aangemeld op Google+, waarmee Google+ het op één na grootste sociale medium is.
  • Wikipedia is de gratis, open content online encyclopedie gemaakt door de gezamenlijke inspanning van een gemeenschap van gebruikers die bekend staat als Wikipedianen. Iedereen die geregistreerd op de site kan een artikel voor publicatie creëren; Registratie is niet verplicht om artikelen te bewerken. Wikipedia werd opgericht in januari 2001.
  • LinkedIn is een social netwerk site speciaal voor het bedrijfsleven. Het doel van de site is  is geregistreerden gebruik te laten maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Dat gebeurt door contacten te leggen met anderen die je vertrouwt.
  • Pinterest is een sociale website voor het delen van foto’s online. Pinterest vereist korte beschrijvingen, maar de belangrijkste focus van de site is visueel. Klikken op een afbeelding brengt u naar de originele bron, dus, bijvoorbeeld, als u klikt op een foto van een paar schoenen, zal je uitkomen op een site waar je ze kunt kopen. Een beeld van pannenkoeken zal u naar een website brengen met en recept van pannenkoeken …

Sociale Media is marketing onderdeel geworden voor een onderneming

sociale media

Social media is een integraal onderdeel van het leven.  De meeste traditionele online media omvatten sociale componenten. In het bedrijfsleven gebruiken ondernemingen sociale media om hun producten en diensten te promoten,en op die manier nieuwe klanten aanwerven en nieuwe business bevorderen

Social media analytics betekend in de praktijk het verzamelen van gegevens van blogs en het analyseren van de gegevens om zakelijke beslissingen te nemen. Het meest voorkomende gebruik van social media analytics is om de klanten hun marketing activiteiten te ondersteunen.

Social media marketing (SMM) maakt gebruik van sociale netwerken om een bedrijf zijn naamsbekendheid te verhogen en te helpen in het verbreden van het klantenbestand. Het doel is meestal om de inhoud overtuigend genoeg te maken dat de gebruikers het zullen delen via hun sociale netwerk kanalen.

Een van de belangrijkste onderdelen van SMM is sociale media optimalisatie (SMO). Zoals zoekmachine optimalisatie (SEO), SMO is een strategie voor het opstellen van nieuwe en unieke bezoekers naar een website. Goede inhoud speelt een belangrijke rol in de effectieve SMO.  SMO speelt ook een belangrijke rol in het verbeteren van de kwaliteit van de SEO voor een website. Het speelt altijd een belangrijke rol bij het waarborgen dat de SEO gedaan op een website leidt tot betere resultaten.

Sociale CRM (customer relationship marketing) is een zeer krachtige business tool. Bijvoorbeeld als je een Facebook-pagina maakt voor u zaak kunnen mensen uw pagina leuk vinden. Social CRM is een visie en een zakelijke strategie die technologisch ondersteund wordt en business rules, workflow, processen en sociale kenmerken omvat en ontworpen is om de klant te betrekken in een gesprek met als doel wederzijdse waarde te creëren in een betrouwbare en transparante zakelijke context. Het is het antwoord van de organisatie op het feit dat de klant de eigenaar is van de conversatie.

Sociale media maakt het interessant voor een bedrijf, als iedereen over hun ervaringen met dat bedrijf gaat te vertellen is dat zeer goed. Het bedrijf kan ook heel snel inspelen op zowel positieve als negatieve feedback, op die manier kunnen ze problemen van klanten herstellen of opnieuw op het vertrouwen met de klant opbouwen.

Social media wordt ook vaak gebruikt voor crowdsourcing. Crowdsourcingprojecten lijken sterk op opensource projecten zoals Linux en Mozilla. Het publiek wordt direct bij de processen van organisaties betrokken. Crowdsourcing gaat uit van organisaties die uiteindelijk baat hebben bij de verbeteringen, ideeën of het werk van degenen die bijdragen. Klanten kunnen sociale netwerksites gebruiken om ideeën over toekomstige producten of aanpassingen aan te bieden.

Aan de andere kant kan de integratie van sociale media in de zakenwereld ook uitdagingen opleveren. Social media beleid zijn ontworpen om de verwachtingen voor het juiste gedrag te stellen en ervoor te zorgen dat berichten van een medewerker van een bedrijf zich niet blootstellen aan juridische problemen.