Degenen die Google Ads, het vroegere Adwords, al een keer gebruikt hebben weten dat Google per klik kosten aan rekent, die sterk durven variëren. Soms gaat het om enkele eurocenten. Voor andere keywords betaal je al gauw enkele euro’s.
De reden dat het verschil zo groot is, is omdat je met Adwords op een soort gigantische online veiling zit. Concurrenten geven aan hoeveel ze bereid zijn te betalen voor een keyword. Zijn er veel concurrenten en zijn deze kapitaalkrachtig, dan gaat de kost per klik (CPC) automatisch mee omhoog.
Niettemin zit er heel wat speling op deze biedprijs. In die mate zelfs dat een speler die minder biedt toch hoger kan ranken binnen Google. De reden is de magische factor van Google: de kwaliteitsscore.
Maar wat bepaald nu deze score? In de eerste plaats de doorklikratio van het keyword. Een hoge doorklikratio geeft aan Google aan dat het keyword in trek is.
Daarnaast is ook de relevantie van de advertentietekst van belang. Zorg er altijd voor dat de keywords, of synoniemen ervan, in de advertentietekst aanwezig zijn. Zo weet Google meteen dat de tekst goed aangepast is aan het onderwerp.
Verder kijkt Google naar de relevantie van je landingspagina. Komt de inhoud van de pagina overeen met je advertentie? Als dit niet het geval is, dringend tijd om je advertentie of landingspagina nog even aan te passen.
Kijk ook zeker naar de afzonderlijke kwaliteitsscores van de keywords en verwijder deze met slechte scores. De tekstadvertenties worden namelijk beoordeeld op de kwaliteit van de keywords in het algemeen. Enkele slechte zoekwoorden kunnen dus nefast zijn voor de kwaliteitsscores van je advertenties.
Als je met deze zaken rekening houd, ga je ongetwijfeld een beter rendement halen met je Ads campagne. Aan de slag dus!
Wil je dit liever door een professionele partij laten doen, dan kunnen we dit SEA bureau aanbevelen.
Lees ook zeker ons artikel over het verschil tussen SEA en SEO. Dit artikel is geplaatst door (hello), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.