SEO-strategie 1: Bepaal je zoekwoorden; de bouwstenen van SEO
Het hele punt van SEO is om de rang voor zoveel mogelijk relevante trefwoorden te verhogen. Niet zomaar zoekwoord, maar woorden of zinnen die uw klanten gebruiken om uw product of service te vinden.
Het is onmogelijk om te ranken voor elke keyword combinaties, dus begin met het optimaliseren voor de zoekwoorden met de hoogste volumes (meeste zoekopdrachten per maand) en de laagste moeilijkheid (hoe lager de moeilijkheid, hoe makkelijker het zal zijn om te ranken voor een bepaald keywoord). Houdt daarbij een paar dingen in gedachten:
- Volume: Als er geen volume voor een zoekwoord is, doe er dan geen moeite voor. Als je in een niche-industrie zit, moeten ten minste 100 mensen zoeken naar uw trefwoorden gemiddeld iedere maand. Als je in een meer concurrerende industrie zit, focus dan eerst op zoekwoorden tussen de 500 en 1000 per maand. Het volume varieert per woord, maar u kunt nog steeds een goed beeld krijgen van waar mensen zijn op zoek naar.
- Zoekwoord moeilijkheidsgraad: Dit is misschien een van de meest vergeten aspecten van een zoekwoord analyse. De zoekwoord moeilijkheidsgraad is een cumulatieve score die je laat zien hoe moeilijk het zal zijn om organisch te ranken voor dit zoekwoord. Als best practice; kijk vooral naar zoekwoorden met een moeilijkheidsscore lager dan 80. Een goed bureau zal de juiste tools hebben om dit te bepalen.
- Wie staat er op pagina 1: je moet weten wie van je concurrenten op pagina 1 staan voor belangrijke zoektermen en of er .gov, .org en .edu de eerste pagina vullen. Deze websites (regering, non-profitorganisaties en scholen) zijn moeilijk te overtreffen. GrootOnline zegt dat u in dit geval beter af bent door meer te focussen op long-tail keywords of andere zoekwoorden.
SEO-strategie 2: Uitvoeren een situationele & concurrentieanalyse
Een concurrentie analyse is een van de meest effectieve manieren om te winnen van een ander bedrijf in uw branche, maar niemand kent je rivalen beter dan jij.
Informatie die je krijgt van een concurrentie analyse zijn:
– Met welke zoekwoorden zij organisch verkeer genereren naar uw website
– Hoe zij ranken voor deze zoekwoorden
– Welke pagina’s zorgen voor het meeste verkeer
SEO-strategie 3: Brainstorm keywords
Zodra uw concurrentieanalyse wordt gedaan, is het tijd om na te denken over extra zoekwoorden waar u voor wilt ranken. Uw bureau moet dit samen met u uitzoeken in een brainstorm sessie. Dit helpt het bureau bij het vinden van interessante keywords voor uw bedrijf.
SEO-strategie 4: Optimaliseer uw Website voor zoekwoorden
Een van de belangrijkste dingen die u voor uw kantoor kunt doen zodra u de juiste zoekwoorden in kaart heeft gebracht, is het optimaliseren van de pagina’s en inhoud rondom deze zoekwoorden zodat u kunt starten met ranken.
Overige