Linkbuilding wordt al snel een tijdrovende bezigheid. Dat kan elke marketeer vast wel beamen. Toch kan je veel tijd besparen indien je de juiste tools en hulpmiddelen gebruikt. CRM software is daar een goed voorbeeld van. In slechts vier stappen zet ook jij CRM-software in voor linkbuilding.
Wat is CRM-software?
CRM-software wordt voornamelijk gebruikt in functie van klantrelatiebeheer. Het helpt je om klantgegevens eenvoudig te analyseren en zo de zakelijke relatie te verbeteren. Het ultieme doel is natuurlijk het verhogen van de inkomsten. Echter kan je CRM-software, mits de nodige creativiteit, ook gebruiken in functie van linkbuilding. En ook hier kan het in een omzetvoordeel resulteren. Maar dan moet je wel onderstaande vier stappen nauwgezet doorlopen.
# 1. Ga op zoek naar geschikte websites en blogs
In de eerste plaats zoek je naar websites en blogs die aansluiten bij jouw webwinkel of website. Zo weet je de lezer ook een meerwaarde te bieden en verhoog je sneller de traffic naar jouw website. Want ook aan dat doel weet linkbuilding eenvoudig bij te dragen. Toch is niet alleen de relevantie belangrijk. Zo moet de blog ook gastschrijvers of betaalde advertenties toelaten en moet het voldoende meerwaarde bieden. Denk bij dat laatste aan bezoekersaantallen en aan de autoriteit van de website of blog. Er bestaan verschillende tools om dat alles te achterhalen. Onder andere de Domain Authority van MOZ is een goede waardemeter.
# 2. Neem contact op met de beheerder
In een volgende stap neem je contact op met de beheerder of de eigenaar van de website of blog. Zij zullen vaak gedetailleerde informatie kunnen aanleveren. Het is handig indien je werkt aan de hand van een standaardformulier waarmee je verschillende gegevens opvraagt. Het is immers niet alleen de prijs die richtinggevend kan zijn. De verkregen informatie neem je uiteraard op in jouw CRM- pakket. Denk onder andere aan:
- De datum van domeinregistratie;
- Demografische gegevens;
- De Google Pagerank;
- Het aantal unieke links;
- De prijs voor een advertorial;
- De MOZ Domain Authority;
- De contactgegevens.
# 3. Verzamel prestatiegegevens
Zodra het artikel online komt te staan, kan je via verschillende tools de prestaties achterhalen. Er zijn bijvoorbeeld platformen die door middel van cookies gedetailleerde prestaties weergeven. Maar ook zelf kan je de toestroom van traffic achterhalen. Hoe dan ook neem je de verkregen gegevens ook op in jouw CRM-pakket. Het vormt immers een belangrijke waardemeter voor toekomstige advertenties.
# 4. Analyseer en stuur bij
Net zoals je CRM-software kan gebruiken om klanten aan bestellingen te koppelen, koppel je hier de website of blog aan geplaatste advertorials en de bijhorende prestaties. Zo achterhaal je zelf welke blogberichten en advertenties goed scoren en waarop je in de toekomst al dan niet dient in te zetten. Maar bovendien krijg je ook inzicht in de prijs-/waardeverhouding van jouw investering.
De verzamelde gegevens stellen jou in staat om betere prestaties te leveren die je bovendien eenvoudig kan terugkoppelen naar jouw opdrachtgevers. Hiernaast helpen de gegevens en analyses jou om sterker in de schoenen te staan bij prijsonderhandelingen. Zo kan je de analyses en prestaties gebruiken om betere prijsafspraken af te dwingen. En zo bouw je verder aan de omzet van jouw onderneming.