Ben je ondernemer en zoek je meer klanten? Dan heb je vandaag de dag talloze manieren om jouw klantenbestand uit te breiden. Je kunt proberen een hogere ranking in zoekmachines te behalen door je te focussen op SEO. Een hogere ranking betekent vaak meer bezoekers, waardoor het aantal klanten waarschijnlijk ook toeneemt. Heb je dit al gedaan, maar werpt dit nog niet zijn vruchten af? Of lukt het je maar niet om hoger in de zoekresultaten te komen? Dan kun je het proberen middels telemarketing. Deze acquisitietechniek wordt door veel bedrijven ingezet om nieuwe klanten te werven. Je belt telkens een nieuwe telefoonnummer en probeert vervolgens degene aan de andere kant van de lijn iets te verkopen. Om succes te boeken met telemarketing is een juiste aanpak echter wel noodzakelijk. Daarom geven wij je hieronder een aantal handvatten om een hoog rendement te behalen met telemarketing.
Stel vooraf duidelijke doelstellingen
Begin je intern met telemarketing? Dan raden wij je aan om doelstellingen op te stellen. Zonder doelstellingen heeft namelijk niemand enig idee wat er van hem of haar verwacht wordt. Er wordt in dat geval maar gewoon wat rondgebeld en als iemand niet toehapt is dat jammer. De kans is zodoende groot dat de overtuiging ontbreekt. En dit is juist één van de belangrijkste dingen om degene aan de andere kant van de lijn iets te verkopen. Zorg er daarom voor dat er duidelijke doelstellingen zijn voordat je begint met telemarketing. Verwerk hier bijvoorbeeld in hoeveel deals je wilt bereiken middels telemarketing in een bepaalde periode. Jouw personeel weet zo precies wat er van hen verwacht wordt. Lijkt het er al snel op dat de gestelde doelen (makkelijk) bereikt worden? Stel ze dan bij. Op deze manier houd je jouw personeel scherp!
Zorg dat je de leiding krijgt over het gesprek
Om een hoog rendement te behalen met telemarketing is het zaak dat de beller de leiding krijgt over het gesprek. Begin allereerst met het introduceren van jezelf. De persoon aan de andere kant van de lijn zal je vervolgens begroeten. Vaak volgt er hierna een korte stilte. Bij telemarketing kun je deze stilte gebruiken om je verder te introduceren. Vuur vervolgens gelijk je eerste vraag af op degene aan de andere kant van de lijn. Jij bent zo degene die de touwtjes in handen heeft en dat is één van de belangrijkste dingen om succes te boeken met telemarketing.
Luister aandachtig en toon begrip
Eén van de belangrijkste zaken binnen de telemarketing is aandachtig luisteren. Je wilt immers voorkomen dat degene aan de andere kant van de lijn binnen de kortste keren de hoorn erop gooit. Dring jezelf daarom nooit op aan iemand. Daarbij komt dat je vooral ook begrip moet tonen. Indien iemand zegt geen interesse te tonen, kun je nog proberen hem of haar om te praten. Lukt dit niet? Ga dan niet oneindig door. Je wilt immers niet dat mensen een hekel aan jou of jouw onderneming krijgen. Een afwijzing is niet leuk, maar er zijn nog genoeg anderen die je mogelijk wel kunt overtuigen middels telemarketing.
Telemarketing uitbesteden
Beschik je niet over de mankracht om telemarketing zelf uit te voeren? Of slaag je er maar niet in om een hoog rendement te behalen middels telemarketing? Geef de hoop dan niet direct op. Je kunt telemarketing namelijk ook uitbesteden aan een professioneel bedrijf. Voordat je hiervoor kiest, wil je vast en zeker meer weten over telemarketing uitbesteden. Vaak wordt gedacht dat een bedrijf zelf de touwtjes niet meer in handen houdt wanneer zij telemarketing uitbesteden aan een externe partij. Hier hoef je echter niet bang voor te zijn. Althans, niet wanneer je telemarketing uitbesteedt aan More Customers. Zij starten namelijk nooit aan een telemarketingcampagne zonder met jou als ondernemer om de tafel te zijn gegaan. Je bepaalt dus zelf welke koers er wordt gevaren. Enige is dat je de telemarketing zelf niet uitvoert. Dit is echter een groot voordeel, want een gespecialiseerd bedrijf behaalt vaak een aanzienlijk hoger rendement met telemarketing!