De fundering van je vindbaarheid? De techniek van je website

Indien we het hebben over zoekmachine optimalisatie, denken we al snel aan landingspagina’s met een geschikte keyword density en interne links. Toch is zoekmachine optimalisatie meer dan enkel dat. Ook de techniek van je website speelt een rol. Experts noemen het zelfs de fundering van je
vindbaarheid: zonder een geschikte techniek sta je immers nergens. Maar wat bedoelen ze indien ze technische SEO als fundering voor je vindbaarheid bestempelen?

Google houdt met meer rekening dan enkel zoekwoorden

Het algoritme van Google is slechts voor een handvol mensen gemeengoed. Praktijktests tonen echter aan dat het met wel heel veel factoren rekening houdt. Het gaat bijvoorbeeld om de leeftijd van je website, de autoriteit ervan en om de content die zich op jouw website bevindt. Toch zijn er de laatste jaren ook steeds meer andere factoren in rekening gebracht. Denk bijvoorbeeld aan hoe vriendelijk jouw website is voor mobiele gebruikers. Google stelt immers al langer een verschuiving vast naar mobile devices en lijkt het mobile first-principe nu echt wel ter harte te nemen. Het is slechts één voorbeeld van hoe de techniek achter jouw website jouw resultaten in Google kan beïnvloeden, want in de praktijk zijn het er heel wat…

Google plaatst de gebruikerservaring voorop

Om alle technologische factoren op te sommen hebben we zeeën van tijd nodig. Kort samengevat gaat het om factoren die de gebruikservaring ten goede komen, maar die ook de veiligheid van bezoekers garanderen. Https-verbindingen zijn bijvoorbeeld een must, maar ook een optimale laadsnelheid is broodnodig. En voor dat laatste zal je dan weer moeten schroeven aan plug-ins, het aantal CSS-image request en misschien zelfs even moeten aankloppen bij jouw hostingdienst.

Maar je moet Google ook een beetje verwennen…

En dat doe je niet alleen door content te publiceren. In tegenstelling tot wat sommige oude rotten in het Amerikaanse senaat nog leken te denken, zitten er bij Google geen medewerkers achter een computer die websites met zoekwoorden verbinden. Dachten ze daar even dat het opgezet spel was dat je Trump z’n foto ziet eenmaal je idiot intikt.

Nee, zo’n werkwijze zou te gek voor woorden zijn. Om dit alles te doen hebben ze dan ook een geautomatiseerd systeem bedacht. Ze noemen het de Google Crawler. Een klein robotspinnetje dat digitaal jouw website bezoekt en alle informatie verzamelt die Google nodig heeft om jouw website in de zoekresultaten te tonen.

Daarom moet je jouw website ook ‘crawlvriendelijk’ ontwerpen. Zo kan het spinnetje alle uithoeken van jouw website razendsnel en doeltreffend bereiken. Een sitemap is logischerwijs noodzakelijk. En zo is een snellere indexatie van jouw website realiteit. Bij SmartRanking hebben ze het in hun SEO- checklist ook over de noodzaak om paginering te implementeren. Maar ook andere crawl errors moeten worden voorkomen, want anders heeft dat ongetwijfeld invloed op jouw resultaten in Google. Zo zie je maar: technische SEO bestrijkt uiteenlopende aspecten van jouw website.

Start altijd met technische optimalisatie

Wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines? Dan zal je altijd moeten starten met de technische optimalisatie. Voor veel marketeers nochtans een ongewenste kost, want zij zien liever meteen de content knallen. Toch is het broodnodig. Omdat bezoekers anders afhaken. Omdat conversie optimalisatie anders onmogelijk is. En omdat het de meest efficiënte manier is om bovenaan in Google te verschijnen.