Wanneer je een sportclub wil promoten, of je eigen fitnessprogramma op de markt wilt brengen kun je tegenwoordig niet om het internet heen. Google en Bing zijn de tools bij uitstek die worden gebruikt om naar wat dan ook online op zoek te gaan.
Je kunt het uiteraard eenvoudig houden door gewoon een facebookpagina aan te maken. Dat is vooral leuk ‘interactief’, maar heeft aan de andere kant ook zijn beperkingen. Mensen zijn nog steeds geneigd om meer vertrouwen in een echte webpagina te hebben. Dus wanneer je het enigszins commercieel wilt aanpakken, zal een echte webpagina toch onontbeerlijk zijn.
Enkele zaken om aan te denken als je wilt starten
Als je probeert om de website multifunctioneel te maken, (met bijvoorbeeld advertentieruimte of online verkoop) kun je meteen al een deel van je investering terugverdienen.
Probeer wat bijpassende adverteerders te vinden
Heb je een sportwebsite pagina kun je eventueel verkopers van sportkledij overhalen om wat ruimte op je pagina te huren. Ook bookmakers die het wedden op sport aanbieden betalen vaak graag voor een advertentie of een link naar hun gokpagina. Je kunt via mail benaderen, hun contactinformatie staat gewoon op hun website.
Voor fitnesscoaches en sportscholen denken we dan weer aan publiciteit voor voedingssupplementen of sportdrankjes. Het zal vooral je eigen creativiteit zijn die je hier ten volle moet benutten.
Je hoeft geen duizenden euro’s te investeren
Er zijn mooie zelfbouwpakketten waarmee je met de minimum aan kosten je eerste website kunt bouwen. Het is misschien interessanter om ervoor te zorgen dat je ranking in Google en bij andere zoekmachines hoger scoort. Je kunt dus beter overwegen om wat van je budget in websiteoptimalisatie en linkbuilding te stoppen.
Wanneer je echter ook een gedeelte webwinkel maakt, is het raadzaam om hulp van iemand met kennis van zaken te zoeken.
Vergeet de sociale media niet
Om snel je doelgroep te bereiken kun je gebruikmaken van platformen als Facebook. Het is nog steeds een van de meest gebruikte socialemediakanalen. Miljoenen scrollen heel wat uren per dag door dit medium. Je website ook hier in de kijker zetten kan je weer extra bezoekers opleveren.
Heb je zelf veel Facebook-contacten, stuur ze dan de nodige informatie over je activiteiten en zeg dat je het op prijs stelt als ze die delen aan hun eigen contacten. Ook zelf adverteren kun je hierbij overwegen. Verder hebben ook andere media, zoals Twitter en Instagram, emen ieder hun eigen doeltreffendheid om je publiek te bereiken.
Maak gebruik van tools
Zorg dat je bezoekers je ook makkelijk ‘offline’ kunnen vinden. Je internetactiviteit is eigenlijk niet meer dan een springplank naar wat je werkelijk wil bereiken, het uitbreiden van je sportclub of je je eventuele klantenkring.
Google Maps kan je hier mooi bij helpen. De meeste smartphonegebruikers hebben die app ook op hun telefoon. Behalve dat ze je locatie meteen kunnen visualiseren, kunnen ze die ook importeren in hun app. De geïnteresseerde bezoeker zal dan heel eenvoudig via zijn GPS de snelste weg naar je sportclub kunnen vinden.