Een SEO website migratie is niet zomaar gedaan. Bij een SEO website migratie verander je niet alleen van domein of systeem, maar zorg je er ook voor dat de waarden van een domein behouden blijven. Het gaat hier om het behoud van organische posities in de zoekmachine, maar ook om het behoud van het interne en externe linkprofiel. Er komt een hoop kijken bij een SEO website migratie. In dit artikel bespreken we wat een SEO migratie is en welke stappen je doorloopt voor een succesvolle SEO migratie.
Wat is een SEO migratie?
Bij een website migratie verhuis je bestanden van een bepaald systeem, platform, domein en/of server ergens anders naartoe. Het verhuizen hiervan kost vaak veel energie, omdat een domein SEO waarde heeft opgebouwd. Het juist overzetten van SEO waarden wordt de SEO migratie genoemd. SEO specialisten verdiepen zich in verschillende (technische) aspecten om een website migratie succesvol te laten verlopen. Je kunt hierbij onder andere denken aan het opstellen van een redirect file. Hierbij werkt de SEO specialist nauw samen met de webbouwer.
Waarom een SEO website migratie?
Er kunnen een hoop redenen zijn voor een website migratie, bijvoorbeeld de redesign van een website of het gebruik van een ander CMS. Welke reden het ook is; eigenlijk in alle gevallen heb je een SEO-specialist nodig. Je wilt namelijk niet dat een migratie ten koste gaat van organisch zoekverkeer. Huur je geen SEO specialist in? Dan is de kans groot dat jij omzet, leads en klanten misloopt. Dat wil je natuurlijk niet.
Welke stappen bij een migratie?
Er zijn een hoop stappen die doorlopen moeten worden bij een website migratie. Allereerst is het belangrijk dat de juiste partijen ingeschakeld worden en dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Ook moet voor iedereen de reden van migratie duidelijk zijn en moet iedereen op de hoogte zijn van wat er precies verhuisd wordt. Alleen dan kan een website migratie succesvol verlopen, zonder dat er organisch verkeer verloren gaat. De SEO specialist kan dan een crawl aanzetten in bijvoorbeeld Screaming Frog, Deepcrawl of ContentKing. Deze persoon ziet dan precies wat er nodig is voor de SEO migratie en krijgt een duidelijk overzicht van alle URL’s die een redirect moeten krijgen.
Livegang
Voor de livegang is het goed om een demo-omgeving aan te maken. Hierop kun je alvast testen of alles goed werkt. Test bijvoorbeeld of alle redirects goed staan en of deze naar behoren werken. Ook is het goed om te kijken of alle interne links naar de demo-omgeving lopen en niet naar de oude URL’s, anders krijg je last van dode links. Dit is van negatieve invloed op de SEO. Verder is het goed om alle 404’s te checken en de robots.txt (kan alles geïndexeerd worden door Google?).
Alles alles goed staat, kun je zonder zorgen proosten op de livegang. Als het goed is, hoeft de SEO-specialist dan weinig werk meer te verrichten. Er zal nog een nieuwe sitemap ingediend moeten worden in Google Search Console en er moet nog een laatste check uitgevoerd worden. Het is hierbij vooral goed om de core web vitals te checken, voor een optimale laadtijd van de website. Ook een belangrijk onderdeel van SEO. Als het werk van de SEO specialist erop zit, kunnen contentspecialisten de content checken en eventueel nieuwe content produceren.
Een SEO migratie? Laat je adviseren door experts!
Ga jij een deel van jouw website, of jouw hele website, verhuizen? Dan is het goed om je te laten adviseren door experts. Hiermee voorkom je een drop in organisch verkeer, leads en omzet. Natuurlijk kunnen de resultaten slechter worden na livegang, maar als de migratie goed verloopt, wordt dit vrij snel weer rechtgetrokken. Bij een wisseling van CMS, design of server worden de resultaten daarna vaak beter. Dit komt bijvoorbeeld door een betere URL-structuur of een snellere laadtijd. Wil jij professioneel advies van echte SEO-experts? Laat je dan adviseren door de experts van SEO bureau Onder. Zij helpen jou graag bij jouw website migratie.