Op deze manier kies je de juiste zoekwoorden

Om ervoor te zorgen dat consumenten jouw website gemakkelijk en snel kunnen vinden is het belangrijk dat de inhoud van je website voldoet aan de voorwaarden van Search Engine Optimalization (SEO). Een belangrijk onderdeel van SEO is het toepassen van zoekwoorden, of keywords (trefwoord) in het Engels. Op deze pagina leggen we je duidelijk uit hoe je de beste zoekwoorden voor jouw bedrijf kunt vinden. Met deze handige tips weet je voortaan precies wat je nodig hebt om te concurreren voor je gewenste keywords.

Kies je keywords bewust

Het belangrijkste advies dat we je kunnen geven is om keywords te gebruiken die relevant zijn voor jouw website, en dus de producten of diensten die jij biedt. Bet777 is een van de grootste online casino’s van België, het zou voor hen dus onlogisch zijn als ze zouden concurreren voor keywords die niets met kansspelen, gokken of sportweddenschappen te maken hebben. Daarbij is deze online bookmaker actief binnen bepaalde markten, het zou net zo goed niet verstandig zijn om bovenaan de zoekresultaten in bijvoorbeeld Azië terecht te komen.

Maak gebruik van Keyword Planners

Uiteraard zijn er diverse tools waar je gebruik van kunt maken tijdens je zoektocht naar de perfecte keywords. Bijvoorbeeld Google Trends of Google Adwords Keyword Planner, maar er is nog veel meer beschikbaar.

Het plaatsen van keywords

Als je de zoekwoorden eenmaal op een rijtje hebt dan is het tijd om ze in de inhoud van je website te plaatsen. Vergeet niet om je keywords in de titel, ondertitels en metagegevens van de tekst te verwerken. Daarbij kun je meerdere keywords in één tekst gebruiken en tevens een aantal keer herhalen. Let wel op dat je de zoekwoorden niet te vaak gebruikt, dat werkt averechts.

Houd rekening met het zoekvolume

Een heel belangrijke indicator bij het kiezen van je zoekwoorden is het zoekvolume van een zoekterm. Het zoekvolume is eenvoudig te zien als je de keyword in een zoekmachine invult, het is meestal bovenaan de pagina vermeld. Houd er rekening mee dat keywords met een hoog zoekvolume tevens een hoge concurrentie hebben. Des te meer concurrentie, des te lastiger het is om te concurreren. Een goede strategie is daarom om zoektermen te vinden die relevant zijn, maar liever een iets lager zoekvolume hebben. Een andere manier om agressieve concurrentie te vermijden is door het kiezen van long tail keywords, dit zijn langere en meer specifieke keyword zinnen.

Het voordeel van intent marketing

In de basis is intent marketing het ontdekken wat je gebruiker wil en je inhoud daarin afstemmen. Het is een vorm van digitale marketing die je kan helpen bij het vinden van de beste keywords. Voordat een aankoop voltooid is bevindt een consument zich in verschillende fases. De ene klant is op zoek naar meer informatie terwijl de andere de aankoop wil voltooien. Het is van belang dat je klanten eenvoudig kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Op de korte termijn

In het begin is het verstandig om het bij een aantal keywords te houden. Het heeft niet veel zin om gelijk voor tientallen keywords te concurreren. Het lijkt aantrekkelijk om zoveel mogelijk relevante keywords te kiezen maar in de praktijk werkt het vaak averechts. Het helpt niet om je aandacht te veel te verdelen, kies liever voor twee tot drie zoekwoorden om op te focussen. Het is daarbij belangrijk om bij je keuze te blijven, als je regelmatig switch zal je niet de vruchten kunnen plukken van je harde werk.

Op de lange termijn

Zodra je zeker bent van je huidige keywords en een sterke strategie hebt opgesteld, dan kan je eventueel uitbreiden naar nieuwe keywords. Ook hier is het niet handig om er meer dan één of twee keywords per keer bij te nemen. Het is in het geval van keywords beter om je aandacht te besteden aan het perfectioneren van een enkel keyword.

Geplaatst in: Page