Indexeren is voor vele ondernemers nog geen bekende term, toch is het een heel belangrijk begrip om te begrijpen en te kennen. Door kennis te nemen van de praktijken rondom indexeren, kunt u uw bedrijf een boost geven in ranking van zoekmachines en nieuwe klanten werven. Er zijn een hoop voordelen aan indexeren verbonden, daarom leggen we u graag uit wat indexering inhoudt en hoe SEO bij dit proces kan helpen.
Het proces van indexeren
Om ervoor te zorgen dat uw website in de zoekresultaten te vinden is, moeten uw webpagina’s eerst in de index van de zoekmachine opgenomen worden. Het zou namelijk jammer zijn als uw zorgvuldig geschreven content door niemand gelezen zou worden, of de verkeerde bezoekers trekt. De bekendste zoekmachine is Google, maar andere voorbeelden zijn Ask, Yahoo, Bing en DuckDuckGo. U kunt een index vergelijken met een soort bibliotheek. In een bibliotheek worden boeken namelijk op genre, alfabet en/ of jaar gesorteerd en dit is vergelijkbaar met de index van een zoekmachine. Alleen worden er in deze ‘bibliotheek’ geen boeken maar juist webpagina’s verzameld en gesorteerd. Om aan bezoekers de meest relevante informatie te kunnen leveren, is het essentieel om de inhoud van een website te indexeren. Een zoekmachine wil er namelijk voor zorgen dat een bezoeker zo snel en gemakkelijk mogelijk de juiste informatie kan vinden.
Het belang van SEO voor indexeren
Om beter te scoren in de zoekresultaten, is het belangrijk om de zoekmachines een handje te helpen. U kunt dit het beste doen door gebruik te maken van zoekmachine optimalisatie, beter bekend onder de Engelse benaming: Search Engine Optimization (SEO). Zo zoekt een zoekmachine onder andere naar bepaalde zoekwoorden die een consument gebruikt in de zoekopdracht. Voor een online casino is het bijvoorbeeld handig om bepaalde spellen te benoemen zoals Blackjack, Poker en Video Slots. Daarbij doen ze er goed aan om zoekwoorden zoals kansspelen, jackpot en bonus te benoemen. De zoekwoorden moeten onder andere in de tekst benoemd worden, maar ook in de (sub)titel, URL, meta title en description. De meta title en description zijn de titel en omschrijving die we in de zoekresultaten terugzien. Andere zaken om aan te denken zijn eventuele synoniemen van de zoekwoorden en de inhoud moet origineel, relevant en gemakkelijk leesbaar zijn. Een andere manier om voor een betere ranking in de zoekresultaten te zorgen is door het gebruik van externe links. Door ervoor te zorgen dat andere websites met autoriteit naar uw webpagina’s verwijzen, geeft u zoekmachines een signaaltje dat uw content de moeite waard is. Op deze manier wint u het vertrouwen van een zoekmachine wat de indexering ten goede komt. Het helpt tevens bij het versnellen van het indexering proces. Het plaatsen van links naar uw website wordt ook wel linkbuilding genoemd, we noemen deze links dan backlinks. Dit is echter nog lang niet alles, er komt namelijk een hoop kijken bij zoekmachine optimalisatie. Daarom maken bedrijven zonder ervaring in SEO graag gebruik van online marketing bureaus.
Hoelang duurt het voordat zoekmachines een webpagina indexeren?
Het is misschien een verrassing, maar het indexeren van een webpagina gebeurd niet direct. Over het algemeen duurt het een paar dagen tot een maand voordat de indexering van een website voltooid is. Voor Google duurt het in de meeste gevallen vier dagen tot een maand. Het is echter niet zo dat alleen nieuwe webpagina’s onderdeel zijn van het proces. Bestaande websites en webpagina’s worden namelijk ook gecontroleerd op veranderingen. Om deze reden kan het dus even duren voordat uw website onderdeel is van de indexering van een zoekmachine. Verder verandert de indexering dagelijks, door nieuwe updates blijft het algoritme van indexeren constant in beweging.